Zápis z jednání Rady rodičů a vedení CK dne 28.dubna 2014

28.04.2014 08:30

Komentář : Mgr. Komárek přinesl na jednání 3 varianty využití volných prostor CK.

První varianta pro postižené - autisty, tak jak to prosazují rodiče a škola. Zde uvedl, že by to přineslo obrovské finanční náklady, ovšem v rozpočtu na to nejsou peníze.

Druhá varianta - MŠ se zaměřením na děti s lehkými neurovývojovými hendikepy. Zde uvedl, že by se jednalo o fyzickou osobu a nikdo jí nemůže přikázat, jaké děti má přijímat - s tím rodiče nesouhlasili, chtěli, aby zůstalo pro postižené.

Třetí varianta - MŠ se zaměřením Montessori přístup. Zde uvedl, jaké by to mělo obrovské výhody s žádnými novými náklady a integrací dětí v rámci areálu (pozn. předpokládáme, že tahle "nejvýhodnější" varianta byla plánována pro osobu blízkou Mgr. Komárka). Rodiče se ptali, jakým způsobem by tady probíhala ta integrace, jestli se jako budou dívat přes plot, jak vypadá zdravé dítě? Dále rodiče zdůraznili, že integrace zde probíhá již delší dobu. Naše postižené děti se zde setkávají s ostatními, které mají např. jen potravinové alergie nebo epi. Takže tady jsou ve směsici dětí, které nejsou viditelně postižené. Rodiče zdůraznili, že když paní Daňková (vedoucí školky) má zájemce takové autisty, kteří zde budou využívat i služby, tak není důvod vyčkávat. Mgr. Komárek sdělil, že je tady ještě ale další zájemce a že je nutno upřesnit. Rodiče ještě uvedli, že jednání Rady rodičů by měli mít možnost se zúčastnit všichni rodiče, kteří o to budou mít zájem. Dále že už by se mělo uspořádat velké setkání.

Bod č. 1 - reakce rodičů na článek Mgr. Komárka ve Zpravodaji "Touha po moci" se nestihl projednat.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zápis z jednání konaného 28.dubna 2014 v 8.30 hod. v zasedací místnosti budovy A v Centru Kociánka.

Program jednání:

1. reakce rodičů na článek ve zpravodaji - Touha po moci

2. školka - její využití (3 varianty uvedeny v příloze)

3. diskuze na téma - efektivita poskytovaných služeb (nynější směr zřizovatele CK)

 

S panem ředitelem bylo domluveno přehození bodů jednání. Na jednání byli zástupci školky, tak ať se body o školce projednají nejdříve.

Hovořilo se o tom, že pro autisty mnoho služeb není, tak by bylo vhodné je upřednostnit. Zdravé děti mají více možností. Zástupci školky upozornili, že už bude květen a pokud by se mělo od září začít, je nejvyšší čas.

Mgr. Komárek informoval, že u druhé varianty by se jednalo o fyzickou osobu a nikdo jí nemůže přikázat, jaké děti má přijímat, takže by mohla probíhat integrace. Mohli by využívat naše služby.

Rodiče: Kociánka by měla být primárně pro děti s postižením a ne aby tady zdravé děti zabíraly místo někomu, kdo to potřebuje. Kociánka by měla být právě pro děti, které se jinde hůře umísťují.  Z toho důvodu nemá cenu projednávat bod „běžná školka pro zdravé děti“. Bylo by dobré Kociánku otevřít a přiblížit zdravým, probořit bariéry, ale ne na úkor někoho, kdo to více potřebuje. Pokud by byla k dispozici jiná zařízení pro postižené, ať se přijímají i zdravé děti, ale teď je obrovský problém umístit dítě s postižením.

Je nutné se dívat, jaký by to přineslo smysl. Pokud by se pouze postižení dívali přes plot, jak vypadá zdravé dítě, tak to nemá smysl.

Integrace tady už delší dobu probíhá. Naše postižené děti se zde setkávají s ostatními, které mají např. jen potravinové alergie nebo epi. Takže tady jsou ve směsici dětí, které nejsou viditelně postižené.

Je důležité brát uživatele s postižením, kteří budou čerpat služby, aby se Kociánka uživila. Od toho se odvíjí i další bod jednání – efektivita.

Mgr. Komárek: Z tohoto pohledu nám vypadává ta varianta č. 3 – školka, takže zbývá varianta 1, kteří by využívali stacionář a varianta 2, kteří by také využívali nějaké služby.

Rodiče: Ve variantě 2 ale pan ředitel zmínil, že by to provozovala fyzická osoba, kterou nemůže nikdo k ničemu nutit, jaké dítě tam vezme nebo nevezme. Takže by bylo lepší, kdyby mělo CK možnost ovlivnit, jakým způsobem se bude tento areál vyvíjet a ne to pronajímat fyzické osobě, která si pak bude udávat svoje směry.

Mgr. Komárek: Bylo by to neurologii, smluvně ošetřeno, tady problém neočekávám.

Školka: Snažíme se zaměřit na autisty, kteří mají kombinované postižení, aby tady využívali ty služby pro tělesně postižené. Ty konkrétní děti už jsou vybrány, máme konkrétní zájemce.

 

Efektivita

Mgr. Komárek: Je nutné mít vzdělané a dobře placené pracovníky, protože pracovníci odchází za lepší prací.

PhDr. Altman se zajímal, jestli když probíhají přijímací řízení na školách, byly prezentovány služby Centra Kociánka.

Rodiče: Uživatelé by měli mít možnost odebírat služby, kdy je potřebují a ne kdy je poskytovatel poskytuje. Je potřeba udělat anketu nebo dotazník. Je potřeba mluvit i s budoucími klienty.

PhDr. Altman: Je třeba se zabývat nabídkou služeb i přes prázdniny.

Mgr. Komárek: O prázdninách jsme chtěli podle rozvojového plánu poskytovat odlehčovací služby. Rozvojový plán byl zrušen, takže nemůžeme. Jsem rád, že přišel i pan Spáčil a má chuť se zapojit.

PhDr. Altman: Člověk po mozkové mrtvici potřebuje přesně to spektrum služeb, které poskytuje CK. Na letní prázdniny tady možnosti jsou. Dále po úrazech páteře, např. po skoku do vody.

Mgr. Komárek: Zjistím, jaký by byl zájem o využití. Máme meziobdobí, kdy jedna fáze skončila.

Rodiče: Když paní Daňková má zájemce, není důvod vyčkávat.

Mgr. Komárek: Je tady ale ještě další zájemce, je nutno upřesnit. Takže za týden upřesníme.

Rodiče: Takže školku vyřešíte do týdne?

Mgr. Komárek: Ano, do týdne.

Dále Mgr. Komárek informoval, že s doktory se to daří vyřešit v rámci zdravotních pojišťoven a i když na to Kociánka ještě něco doplácí, tak pořád to vychází levněji, než jsme to měli.

Rodiče: Měli by mít možnost zúčastňovat se jednání všichni rodiče, kteří o to budou mít zájem. Dále by se mělo uspořádat velké setkání.

 

Bod č. 1 se nestihl projednat.

 

Příští jednání Rady rodičů se uskuteční dne v pondělí 2.6.2014 v 8,30 hodin.

Příloha k zápisu z 28.4.2014:

 V Brně dne 17/4/2014

3 varianty využití volných prostor určených pro mateřskou školu (MŠ)

K 10/10/2013 byl vydán kolaudační souhlas pro užívání prostor MŠ pro děti pracovníků Centra Kociánky (CK). Prostory byly zkolaudovány pro maximální počet 10 dětí. K 28/2/2014 byly prostory dovybaveny základním vybavením. Se zřizovatelem jsme se v roce 2013 dohodli, že firemní školku CK provozovat nebude a prostory nabídneme jinému subjektu, který bude provozovat běžnou MŠ a díky tomu tak bude docházet v našem zařízení k přirozené integraci. To bylo zapracováno v rozvojovém plánu, který však nebyl schválen a k pronájmu prostor tak nedošlo.

Současný stav

K dnešnímu dni je v Brně velký nedostatek míst v MŠ pro zdravé děti - cca 2100 dětí (z toho cca 500 tříletých). Pokud jde o děti s poruchou autistického spektra (PAS), tak dle koordinátorky péče paní Žampachové, evidují 8 žádostí a lze očekávat cca ještě dalších 5. Pokud nebudou místa ve speciálních školkách, tak budou muset děti umístit do běžných školek (integrace lze doporučit cca u dvou dětí). Přesnější údaje budeme znát příští týden.

Zatím stále evidujeme 3 zájemce o využití volných prostor (viz přílohy) a v této zprávě předkládáme dopady jejich využití na služby CK:

1) Varianta – speciální MŠ – třída pro 6 dětí s PAS

 

- využívané služby CK= stravování, rehabilitační péče, muzikoterapie, hipoterapie, denní stacionář, bazén.

- předpokládané nové náklady = mzdové náklady na 1 pracovníky v přímé péči (6. třída, stupeň 12) cca 200 tis/ rok

- jiné = vhodnější službou pro zajištění potřeb této cílové skupiny ve třídě bude služba osobní asistence (OA) – tu si budeme muset registrovat

- pozitivní dopad = nová služba OA získá 6 nových uživatelů, využití našich doplňkových činností

2) Varianta MŠ se zaměřením na děti s lehkými neurovývojovými hendikepy

 

- využívané služby CK= stravování, hipoterapie, canisterapie, fyzioterapie (NZZ), bazén

- předpokládané nové náklady = žádné

- pozitivní dopad = využívání našich zdravotních i sociálních služeb, integrace- v rámci třídy by byly i děti bez postižení

3) Varianta MŠ se zaměřením na Montessori přístup

- využívané služby CK= stravování, areál parku vč. našich zvířat a dětského hřiště

- předpokládané nové náklady = žádné

- pozitivní dopad = integrace dětí v rámci areálu, možnost využívaní MŠ pro děti našich zaměstnanců

Závěr

V současné době sice ještě není naše zařízení připraveno na poskytování sociálních služeb pro cílovou skupinu dětí s PAS, ale vzhledem k tomu, že i z komunitního plánování vyplývá potřeba služeb pro tuto cílovou skupinu, tak jsme připraveni se touto problematikou zabývat v rámci zpracování nového rozvojového plánu CK. Předpokládáme, že změna cílové skupiny našich služeb bude především znamenat dopad na naše pracovníky v přímé péči – tj. budeme je muset přeškolit a především budeme muset posílit jejich počet. Předpokládané n&aa cute;klady na 1 pracovníka v sociálních službách jsou cca 200 tis/rok. V rozpočtu však na to nemáme alokovány finanční prostředky.

Příloha:

Předkládá: Tomáš Komárek